The Sims 4 oferuje mnóstwo kodów ułatwiających rozgrywkę – od zdobywania fortuny po kontrolowanie potrzeb Simów. Poniżej znajdziesz największą bazę kodów do The Sims 4, podzieloną na kategorie tematyczne. Każda sekcja zawiera krótki opis oraz tabelę z komendami i ich działaniem. Wszystkie kody wpisujemy w konsoli poleceń (otwieranej odpowiednią kombinacją klawiszy) i zatwierdzamy klawiszem Enter. Pamiętaj, że korzystanie z kodów może wyłączyć osiągnięcia w danej rozgrywce, a niektóre kody wymagają posiadania konkretnych dodatków lub włączenia testingcheats (trybu testowego). Miłej zabawy z kodami!
Spis treści
Jak wpisywać kody w The Sims 4? (PC, Mac, PlayStation, Xbox)
Aby móc używać kodów, należy najpierw wywołać konsolę kodów i włączyć tryb testowy. Poniżej instrukcje dla każdej platformy:
- PC (Windows): Naciśnij jednocześnie
Ctrl + Shift + C, aby otworzyć okno konsoli w lewym górnym rogu. Wpisz komendętestingCheats truei zatwierdź – pojawi się komunikat potwierdzający włączenie kodów testowych. - Mac (macOS): Wciśnij
Cmd (⌘) + Shift + C– dalszy proces jest identyczny jak na PC (wpisztestingCheats truei zatwierdź). - PlayStation 4/5: Przytrzymaj jednocześnie cztery przyciski na padzie:
L1 + L2 + R1 + R2. Kiedy pojawi się okno konsoli, wpisztestingCheats truei zatwierdź. Uwaga: Aktywacja kodów spowoduje wyłączenie trofeów w tej rozgrywce. - Xbox One/Series: Przytrzymaj jednocześnie cztery spusty na padzie:
LB + LT + RB + RT. Gdy konsola się pojawi, wpisztestingCheats true. Uwaga: Podobnie jak na PS, osiągnięcia na Xbox zostaną wyłączone po włączeniu kodów.
Po tych krokach kody zostaną aktywowane w danym zapisie gry. Od tej pory możesz wpisywać dowolne komendy z poniższej listy. Konsolę zamykasz ponownie kombinacją Ctrl+Shift+C (lub na padzie ponownie wszystkie spusty). Na PC dodatkowo możesz używać Shift + Klik na obiekty czy Simów, aby uzyskać interakcyjne cheat menu (np. opcję „Make Happy” poprawiającą nastrój Sima czy edycję Sima w CAS). Poniżej przechodzimy już do konkretnych kategorii kodów.
Podstawowe i najpopularniejsze kody do The Sims 4
Zaczynamy od podstaw. Te kody działają zawsze (są dostępne po wpisaniu komendy help) i należą do najczęściej używanych przez graczy. Niektóre z nich wpływają na interfejs gry, inne resetują Simów czy obiekty. Pamiętaj, że wielkość liter w kodach ma znaczenie i powinna być wpisana dokładnie tak, jak podano. W tabeli znajdziesz opis działania każdego kodu:
| Kod | Efekt / Opis |
|---|---|
help | Wyświetla listę dostępnych podstawowych kodów w konsoli. |
testingCheats true / false | Włącza (true) lub wyłącza (false) tryb testowy niezbędny do wielu kodów. Po włączeniu tego trybu zyskujesz też dodatkowe opcje po kliknięciu z Shiftem na obiekty/Simów. |
fullscreen | Przełącza grę między trybem pełnoekranowym a okienkowym. |
fps on / fps off | Włącza (on) lub wyłącza (off) licznik FPS w rogu ekranu. |
headlineeffects on / off | Włącza lub wyłącza dymki dialogowe i diament (plumbob) nad głowami Simów – przydatne np. do zrzutów ekranu. |
hovereffects on / off | Włącza lub wyłącza podświetlanie obiektów/Simów po najechaniu kursorem. |
resetsim [Imię] [Nazwisko] | Resetuje Sima o podanym imieniu i nazwisku, gdy ten się zawiesi lub utknie. Przywraca Simowi neutralny stan (np. anuluje bieżące akcje). |
quit | Natychmiast zamyka grę The Sims 4 (wyjście do systemu). |
cas.fulleditmode | Umożliwia pełną edycję Sima w trybie Stwórz Sima (CAS) po użyciu shift+klik -> „Modify in CAS”. Dzięki temu można zmienić cechy, wygląd, wiek, a nawet imię istniejącego Sima. |
Mody i DLC – dodatkowe kody i uwagi
Standardowo większość kodów działa w grze podstawowej, ale dodatki DLC (rozszerzenia, pakiety rozgrywki i akcesoria) często wprowadzają nowe kody związane z ich zawartością. Przykładowo, dodatek Pory Roku odblokowuje kody do zmiany pogody, Uniwersytet dodaje kody związane ze studiami, itp. W dalszej części artykułu znajdziesz również kody specyficzne dla niektórych rozszerzeń.
Należy też pamiętać, że niektóre kody zostały wyłączone przez twórców w późniejszych aktualizacjach gry. Jeśli jakiś kod nie działa, możliwe że wymaga on użycia specjalnej modyfikacji, która go przywraca. Istnieją mody (np. mod AllCheats od TwistedMexi) umożliwiające ponowne korzystanie z nieaktywnych kodów – używasz ich jednak na własną odpowiedzialność. Mody mogą również oferować własne dodatkowe kody lub usprawnienia (np. rozbudowane menu cheatów dostępne po kliknięciu na obiekt). Zawsze upewnij się, że mod jest zgodny z wersją Twojej gry.
Podsumowując: kody z tej listy dotyczą głównie gry podstawowej i popularnych dodatków. Jeśli nie posiadasz danego dodatku, powiązane z nim kody mogą nic nie robić. Przed użyciem kodu warto przeczytać opis, by wiedzieć, jakiego aspektu dotyczy i czy wymaga DLC.
Kod na pieniądze The Sims 4
Najbardziej znanym i lubianym kodem do The Sims jest ten na pieniądze. Kto nigdy nie skorzystał z Motherlode, żeby zafundować swoim Simom wymarzony dom? Poniższe kody pozwalają błyskawicznie zapełnić domowy budżet Simoleonami lub modyfikować stan konta rodziny. Działają one zarówno na PC, jak i konsolach. Uwaga: Wpisujemy je w trybie życia (Live Mode), mając aktywną rodzinę, której fundusze chcemy zmienić.
| Kod | Efekt / Ilość simoleonów |
|---|---|
kaching | Dodaje §1 000 Simoleonów do bieżącego gospodarstwa domowego. |
rosebud | Również dodaje §1 000 Simoleonów (to samo działanie co kaching; nazwa kodu to ukłon w stronę fanów pierwszych The Sims). |
motherlode | Dodaje aż §50 000 Simoleonów – natychmiastowa fortuna dla rodziny. |
Money [liczba] | Ustawia dokładną ilość Simoleonów w rodzinie na podaną wartość. Przykład: wpisanie Money 50000 zmieni fundusze rodziny na §50 000. (Wymaga włączonego testingcheats) |
FreeRealEstate on | Sprawia, że wszystkie parcele/domy na ekranie świata stają się darmowe. Możesz osiedlać Simów gdzie chcesz bez płacenia. Użyj na widoku mapy. |
FreeRealEstate off | Wyłącza powyższy efekt (parcele znów kosztują normalnie). |
Dzięki tym kodom Twoi Simowie już nigdy nie będą martwić się rachunkami. Motherlode potrafi w sekundę zmienić żółtodzioba w milionera – wystarczy powtórzyć komendę kilka razy, aby uzbierać pokaźny majątek. Jeśli wolisz precyzyjnie zarządzać finansami, komenda Money da Ci pełną kontrolę nad stanem konta (możesz nawet wyzerować fundusze wpisując 0). Pamiętaj tylko, że bogactwo może pozbawić grę części wyzwań – ale od czego są The Sims, jak nie od spełniania fantazji?
Kody na śmierć i nieśmiertelność
W prawdziwym życiu śmierć jest ostateczna, ale w Simsach… cóż, mamy kody! Możesz zarówno zabezpieczyć swoich Simów przed śmiercią, jak i wywołać ją na zawołanie, a nawet wybrać jej rodzaj. Oto przydatne kody związane z uśmiercaniem Simów lub ochroną przed nim:
| Kod | Efekt |
|---|---|
death.toggle false | Wyłącza możliwość śmierci Simów – czyni wszystkich Simów nieśmiertelnymi (nie umrą z żadnej przyczyny). |
death.toggle true | Ponownie włącza śmierć w grze (Simowie znów mogą umrzeć). Uwaga: to ustawienie domyślne. |
sims.add_buff Ghostly | Zamienia Sima w ducha na 4 godziny (Sim otrzymuje tymczasowy nastrój “Duchowy”). Po upływie czasu Sim wraca do normalnej postaci. |
traits.equip_trait Ghost_Hunger | Natychmiast uśmierca Sima z głodu i zmienia go w ducha, który zmarł z głodu. |
traits.equip_trait Ghost_Electrocution | Uśmierca Sima poprzez porażenie prądem (Sim staje się duchem porażonym prądem). |
traits.equip_trait Ghost_Drown | Uśmierca Sima poprzez utonięcie (Sim staje się duchem utopionym). |
traits.equip_trait Ghost_Laughter | Uśmierca Sima ze śmiechu (Sim staje się duchem, który umarł ze śmiechu). |
traits.equip_trait Ghost_Embarrassment | Uśmierca Sima ze wstydu (Sim staje się duchem zmarłym ze wstydu/mortu). |
traits.equip_trait Ghost_OldAge | Powoduje śmierć ze starości (tylko jeśli Sim jest w wieku seniora; Sim staje się duchem z przyczyn naturalnych). |
weather.summon_lightning_strike | Przyzywa piorun w bieżącej lokacji – jeśli trafi Sima, może go zabić. Używaj ostrożnie podczas burzy! |
Powyższe kody dają dużą władzę nad losem Twoich Simów. Możesz zabezpieczyć rodzinę przed tragedią za pomocą death.toggle false, co bywa przydatne, gdy chcesz uniknąć przypadkowych nieszczęść (np. Simowie eksplorujący poddasze pełne sprzętów elektrycznych 😏). Z drugiej strony, jeśli jesteś ciekaw różnych typów duchów lub tworzysz dramatyczną historię, kody traits.equip_trait Ghost_ pozwalają wybrać “metodę” śmierci Sima i od razu zobaczyć odpowiedniego ducha. Pamiętaj, że kody te działają natychmiast i nieodwracalnie zabijają Sima (chyba że wskrzesisz go potem np. kwiatem cowplanty lub innym sposobem). Kod z piorunem potrafi losowo uderzyć w Sima lub obiekt – doskonały do wywołania nagłej katastrofy podczas burzy.
Kody pogodowe (Seasons i pogoda)
Jeśli masz dość czekania aż w grze zmieni się pora roku lub chcesz kontrolować zjawiska atmosferyczne, skorzystaj z kodów pogodowych. Wymagany jest dodatek Cztery Pory Roku (Seasons), by te kody działały. Możesz zmienić porę roku na dowolną lub wywołać dramatyczne zjawiska pogodowe:
| Kod | Efekt |
|---|---|
seasons.set_season <0-3> | Ustawia wybraną porę roku natychmiast. W miejsce <0-3> wpisz: 0 – lato, 1 – jesień, 2 – zima, 3 – wiosna. Np. seasons.set_season 2 włączy zimę od razu. |
weather.summon_lightning_strike | Przywołuje uderzenie pioruna w losowe miejsce (jak wyżej wspomniano w sekcji śmierci, piorun może zabić Sima lub podpalić obiekt). |
weather.lightning_strike_object [ID] | Uderza piorunem w konkretny obiekt lub Sima o podanym ID. Najpierw należy poznać ID Sima komendą sims.get_sim_id_by_name Imię Nazwisko, a następnie użyć go w tym kodzie, by skierować piorun dokładnie w tę postać. |
Niestety, gra nie oferuje jednowierszowego kodu typu “ustaw słoneczną pogodę” czy “zacznij burzę śnieżną”. Możesz jednak manipulować porami roku i korzystać z grywalnych obiektów (np. maszyna do pogody od naukowca) lub modów, by uzyskać konkretną aurę. Kod zmiany pory roku jest prosty i pozwoli Ci momentalnie przenieść Simów z lata do zimowej krainy. Pamiętaj tylko, że zmiana sezonu nie zmienia od razu temperatury czy pogody – te wciąż mogą się zmieniać dynamicznie, ale generalnie odpowiadają porze roku. Jeśli zależy Ci na konkretnym zjawisku (np. tęczy czy gradzie), rozważ mody lub eksperymentuj z urządzeniem do kontroli pogody w grze.
Kody na przedmioty i ukryte obiekty
Te kody przydadzą się architektom i dekoratorom. Pozwalają odblokować specjalne obiekty i ukryte przedmioty, które normalnie nie są dostępne w trybie kupowania, a także korzystać z rzeczy zablokowanych np. za postępy kariery. Dzięki nim zyskasz dostęp do całej masy dekoracji, rekwizytów i przedmiotów “debug”, które są używane przez grę w otoczeniu. Oto kody związane z odblokowywaniem przedmiotów:
| Kod | Efekt |
|---|---|
bb.showhiddenobjects | Włącza tryb debug – pokazuje ukryte obiekty w katalogu budowy/zakupu. Po wpisaniu tego kodu wyszukaj w trybie kupowania słowo „debug„, aby zobaczyć dodatkowe przedmioty (np. ozdoby świata, specjalne rekwizyty). |
bb.showliveeditobjects | Odblokowuje więcej ukrytych obiektów środowiskowych. Użyj po aktywowaniu bb.showhiddenobjects. Otrzymasz setki nowych obiektów dekoracyjnych (drzewa, skały, elementy otoczenia) do ustawienia na parceli. |
bb.ignoregameplayunlocksentitlement | Odblokowuje przedmioty normalnie zablokowane postępami w karierach. Możesz kupić dowolny obiekt, który zwykle wymagałby osiągnięcia danego poziomu kariery (np. nagrody zawodowe) bez spełniania tych wymagań. |
bb.increaserentalunitcap on | (Wymaga dodatku Do wynajęcia) Zwiększa limit jednostek mieszkalnych na parceli powyżej domyślnego (6) – pozwala tworzyć kompleksy z większą liczbą wynajmowanych mieszkań. |
bb.increaserentalunitcap off | Wyłącza powyższy efekt, przywracając domyślny limit mieszkań na parceli. |
Po wpisaniu powyższych kodów wejdź do trybu budowania/zakupu, aby zobaczyć różnicę. Showhiddenobjects oraz Showliveeditobjects dodają do katalogu ogromną liczbę obiektów, które normalnie są niedostępne – znajdziesz tam np. skały, rośliny, samochody dekoracyjne, efekty specjalne, a nawet talerze z jedzeniem! Pamiętaj, że wiele z nich to obiekty tylko dekoracyjne (Simowie nie zawsze mogą z nimi wchodzić w interakcje), ale świetnie nadają się do ozdabiania parceli i tworzenia realistycznego otoczenia. Kod ignoregameplayunlocks… z kolei ucieszy tych, którzy nie chcą czekać na awans w karierze – już nie musisz zdobywać 10 poziomu naukowca, by postawić w domu superkomputer z tej ścieżki kariery. Wszystko jest dostępne od ręki.
Kody na jedzenie i konsumpcję
Simowie ciągle głodni? A może denerwuje Cię psujące się jedzenie? Jest na to sposób. Gra oferuje kod, który zapewni nieskończone jedzenie – posiłki nie będą się kończyć ani psuć. To idealne rozwiązanie dla dużych rodzin Simów lub gdy organizujesz przyjęcie i nie chcesz stale gotować. Oto kod związany z jedzeniem:
| Kod | Efekt |
|---|---|
objects.consumables_infinite_toggle true | Nieskończone porcje jedzenia: po włączeniu tego kodu przygotowane potrawy nie znikają po nałożeniu porcji, a jedzenie się nie psuje. Twoi Simowie mogą jeść z jednej miski spaghetti bez końca! |
objects.consumables_infinite_toggle false | Wyłącza powyższy efekt – jedzenie znów jest zużywane i może się psuć jak normalnie. |
Warto wspomnieć, że kod ten dotyczy wszystkich obiektów zużywalnych w grze, nie tylko jedzenia. Oznacza to, że np. napoje, mikstury czy nawet świece (z dodatku Eco Lifestyle) staną się nieskończone, dopóki kod jest aktywny. To trochę jak tryb “bez dna” – jedno ciasto może wykarmić całą dzielnicę Simów, a kawa w kubku nigdy się nie skończy. Pamiętaj tylko, żeby nie przesadzić z kaloriami – Simowie nadal mogą przybierać na wadze od nadmiernego objadania się, nawet jeśli jedzenie magicznie się odnawia.
Kody na relacje i znajomości
Relacje międzysimowe to podstawa rozgrywki, a kody pomogą Ci je dowolnie kształtować. Możesz dodać nowych znajomych, zaprzyjaźnić się od razu ze wszystkimi sąsiadami, zmienić poziom przyjaźni lub romansu między dowolnymi Simami, a nawet zespawnować nowych Simów w świecie. To potężne narzędzia do opowiadania historii lub naprawiania popsutych relacji. Oto lista najważniejszych kodów dotyczących relacji:
| Kod | Efekt |
|---|---|
relationship.introduce_sim_to_all_others | Twój aktywny Sim poznaje automatycznie wszystkich innych Simów w okolicy. Po użyciu tego kodu lista kontaktów Sima wypełni się wszystkimi sąsiadami. (Uwaga: Jeśli masz bardzo wielu NPC, jednorazowe poznanie wszystkich może chwilę potrwać i obciążyć grę.) |
relationships.create_friends_for_sim | Generuje nowego Sima-przyjaciela i dodaje go do świata. Ten nowy Sim pojawi się z już ustawionym wysokim poziomem przyjaźni (~50%) względem aktywnego Sima. |
modifyrelationship [Imię1] [Nazwisko1] [Imię2] [Nazwisko2] [X] Friendship_Main | Ustawia poziom przyjaźni między dwoma podanymi Simami. W miejsce [X] wpisz wartość od -100 do 100 (pozytywna zwiększa przyjaźń, negatywna pogarsza relację). Przykład: modifyrelationship Jan Kowalski Anna Nowak 100 Friendship_Main uczyni Jana i Annę najlepszymi przyjaciółmi. |
modifyrelationship [Imię1] [Nazwisko1] [Imię2] [Nazwisko2] [X] Romance_Main | Ustawia poziom romantycznej relacji między dwoma Simami. Działanie analogiczne jak wyżej, tylko dotyczy paska romansu. Np. wartość 100 oznacza miłość, a -100 – głęboką niechęć romantyczną. |
sims.spawn | Tworzy nowego Sima i dodaje go do rodziny aktywnego Sima. Pojawi się losowo wygenerowany Sim (NPC), który natychmiast dołącza do gospodarstwa domowego. |
sims.spawnsimple | Tworzy losowego Sima jako NPC poza rodziną. Nowy Sim pojawi się w świecie, ale nie będzie członkiem aktywnej rodziny (stanie się zwykłym mieszkańcem okolicy). |
sims.spawnsimple [liczba] | Tworzy naraz określoną liczbę nowych Simów (NPC). W miejsce [liczba] wpisz ile Simów chcesz zespawnować jednocześnie. Np. sims.spawnsimple 3 doda trzech nowych losowych mieszkańców do świata. |
introduce_sim_to_all_others (alternatywny) | (Działa tak samo jak relationship.introduce_sim_to_all_others – poznaje wszystkich Simów. Można używać zamiennie w zależności od wersji gry.) |
Powyższe kody dają Ci pełną kontrolę nad życiem towarzyskim Twoich Simów. Natychmiastowe zaprzyjaźnienie się z całym sąsiedztwem może uratować Cię od mozolnego pukania do każdych drzwi, gdy potrzebujesz znajomości do awansu w karierze polityka 😉. Z kolei kody modifyrelationship pozwalają w kilka sekund naprawić skłócone małżeństwo lub wywołać miłosny trójkąt – wedle uznania. Pamiętaj tylko, by poprawnie wpisać imiona i nazwiska (oraz uwzględnić ewentualne drugie imiona) – gra musi dokładnie zidentyfikować obie postaci. Kod create_friends_for_sim generuje nam przyjaciela znikąd – to świetny sposób na nową bratnią duszę dla samotnego Sima bez wychodzenia z domu.
Na koniec, spawn i spawnsimple przydadzą się, gdy chcesz zaludnić swoją okolicę nowymi twarzami lub dodać członka rodziny bez ciąży i adopcji. Możesz na przykład wprowadzić dziadków do rodziny Simów jednym poleceniem. Uważaj tylko, by nie przesadzić – nadmiar Simów może spowolnić grę.
Kody na ubrania i fryzury (CAS)
Chcesz w pełni zmienić wygląd swojego Sima lub odblokować ukryte elementy stroju? Istnieje kilka kodów wspomagających edycję Simów w trybie CAS (Create a Sim) oraz odblokowujących elementy, które normalnie wymagają osiągnięć. Najważniejszym z nich jest wspomniany już kod cas.fulleditmode, pozwalający na kompletną edycję istniejącej postaci – od cech osobowości po rysy twarzy. Istnieją także kody odblokowujące stroje z dodatków. Poniżej zestawienie przydatnych komend CAS:
| Kod | Efekt |
|---|---|
cas.fulleditmode | Pełna edycja Sima w CAS: Po wpisaniu tego kodu i wciśnięciu Shift + Klik na Sima wybierz „Modify in CAS”. Zyskasz możliwość zmiany wszystkiego – ubrań, fryzury, cech, wieku, a nawet sylwetki czy głosu Sima, jak przy tworzeniu od podstaw. |
cas.unlockbytag [tag] | Odblokowanie ukrytych elementów CAS związanych z danym pakietem. Zamiast [tag] wpisz identyfikator dodatku. Np. cas.unlockbytag GP09 odblokuje wszystkie stroje z pakietu Wyprawa na Batuu, cas.unlockbytag SP17 – ubrania z akcesoriów Nifty Knitting. Musisz posiadać dany pakiet, by elementy się pojawiły. |
| brak bezpośredniego kodu | Nie istnieje uniwersalny kod typu „unlock all CAS”. Aby zdobyć niedostępne stroje (np. mundury z kariery), użyj kodu bb.ignoregameplayunlocksentitlement w trybie budowy – odblokowuje on również części garderoby powiązane z karierami (te stroje znajdziesz w Trybie CAS jako nowe opcje). |
Warto zaznaczyć, że większość standardowych ubrań i fryzur w The Sims 4 jest dostępna od razu i nie trzeba ich odblokowywać. Kody CAS dotyczą głównie rzeczy ukrytych lub specjalnych: np. strojów, które Sim otrzymuje po osiągnięciu danego poziomu kariery (policyjny mundur, fartuch naukowca itp.) albo ubrań z wyzwań/akcji czasowych. Jeśli chcesz, by Twój Sim nosił dowolny strój bez konieczności wspinania się po szczeblach kariery, powyższe kody Ci w tym pomogą. Cas.fulleditmode to z kolei must-have dla każdego, kto lubi dopieszczać wygląd swojej postaci lub zmienić ją diametralnie po rozpoczęciu gry – dzięki temu możesz np. dać Simowi zupełnie nową fryzurę i cechy, kiedy dojrzeje, symulując zmianę stylu życia.
Kody na przyspieszenie porodu i ciążę
Oczekiwanie na narodziny simowego dziecka trwa w grze kilka dni. Jeśli nie możesz się doczekać lub potrzebujesz przyspieszyć ten moment, istnieją kody pozwalające manipulować ciążą. Możesz natychmiast przenieść Simkę do kolejnego trymestru, wywołać poród od razu, a nawet ustalić liczbę dzieci w ciąży (np. bliźniaki). Oto przydatne kody ciążowe:
| Kod | Efekt |
|---|---|
sims.add_buff buff_pregnancy_trimester1 | Ustawia ciążę aktywnej Simki na 1. trymestr. (Simka wygląda i czuje się jak we wczesnej ciąży). |
sims.add_buff buff_pregnancy_trimester2 | Przeskakuje do 2. trymestru ciąży. (Brzuszek Simi wyraźnie rośnie). |
sims.add_buff buff_pregnancy_trimester3 | Przyspiesza ciążę do 3. trymestru. (Simka jest już tuż przed porodem). |
sims.add_buff buff_pregnancy_inlabor | Natychmiast wywołuje poród – Simka zaczyna rodzić od razu, bez czekania. Możesz od razu udać się na porodówkę lub wybrać „Urodź dziecko” w domu. |
pregnancy.force_offspring_count [ID] [X] | Ustawia liczbę dzieci ([X]) w bieżącej ciąży Simki o podanym ID. Najpierw użyj sims.get_sim_id_by_name żeby uzyskać ID ciężarnej Simki, a następnie wpisz np. pregnancy.force_offspring_count 123456789012345678 2 aby ustawić bliźniaki. (Wymaga włączonych testingcheats) |
Teraz masz pełną kontrolę nad ciążą swoich Simów. Możesz w jednej chwili przejść od świeżej przyszłej mamy do rozwiązania – co bywa pomocne, gdy chcesz szybko zobaczyć, jak będzie wyglądać potomstwo 😉. Kod na wywołanie porodu (inlabor) przyspiesza narodziny, ale pamiętaj, że nie zadziała, jeśli Simka nie była wcześniej w ciąży – musisz najpierw doprowadzić do “Zajścia w ciążę” w tradycyjny sposób lub za pomocą trybu CAS. Z kolei kod na ustalenie liczby potomstwa to gratka dla planujących duże rodziny: standardowo gra losuje, czy będą bliźniaki lub trojaczki, ale tym poleceniem możesz to wymusić. Upewnij się tylko, że masz wystarczająco dużo miejsca w gospodarstwie domowym (domyślny limit to 8 Simów).
Kody na umiejętności małych dzieci (toddlerów)
Małe dzieci (toddlery) w The Sims 4 mają unikalny zestaw umiejętności, które rozwijają się od poziomu 1 do 5 (z wyjątkiem nocnikowej). Jeśli chcesz, by Twoje pociechy szybciej opanowały podstawowe zdolności, skorzystaj z kodów. Aby ustawić poziom umiejętności, użyj formatu komendy:stats.set_skill_level [Nazwa_umiejętności] [poziom]
Dla toddlerów dostępne są następujące umiejętności (maksymalny poziom w nawiasie):
| Kod umiejętności (toddler) | Umiejętność (maks poziom) |
|---|---|
stats.set_skill_level Statistic_Skill_Toddler_Communication 5 | Komunikacja (maks. 5) – Umiejętność porozumiewania się dziecka (mowa). |
stats.set_skill_level Statistic_Skill_Toddler_Imagination 5 | Wyobraźnia (maks. 5) – Kreatywna zabawa, fantazjowanie. |
stats.set_skill_level Statistic_Skill_Toddler_Movement 5 | Ruch (maks. 5) – Sprawność motoryczna malucha (chodzenie, bieganie). |
stats.set_skill_level Statistic_Skill_Toddler_Thinking 5 | Myślenie (maks. 5) – Zdolność rozumienia, rozwiązywania prostych problemów. |
stats.set_skill_level Statistic_Skill_Toddler_Potty 3 | Nocnik (maks. 3) – Nauka korzystania z toalety/nocnika. |
Dzięki tym kodom możesz np. od razu nauczyć malucha korzystać z nocnika (co bywa wybawieniem dla Sim-rodziców!), albo sprawić, że nowo powstałe bliźniaki szybko nadrobią umiejętności i staną się mniej wymagające. Pamiętaj, że toddler, który osiągnie maksymalne poziomy we wszystkich swoich umiejętnościach, otrzyma lepsze cechy startowe po podrośnięciu (dziecko z wysokimi umiejętnościami malucha będzie miało bonus do zdobywania dalszych umiejętności). Kodów można użyć wielokrotnie – np. ustawiając poziom 3, a potem 5 – lub od razu wpisać maksymalną wartość, by zmaksować skilla.
Kody na umiejętności dzieci
Dzieci (wiek szkolny) mają cztery unikalne umiejętności. Każda z nich rozwija się do poziomu 10. Podobnie jak wyżej, używamy komendy stats.set_skill_level z odpowiednim kodem umiejętności. Oto lista kodów dla umiejętności dziecięcych:
| Kod umiejętności (dziecko) | Umiejętność (max poziom 10) |
|---|---|
stats.set_skill_level Skill_Child_Creativity 10 | Kreatywność – Wyobraźnia artystyczna (rysowanie, zabawa w dom). |
stats.set_skill_level Skill_Child_Mental 10 | Umysł/Logika – Zdolności mentalne (rozwiązywanie zadań, eksperymenty). |
stats.set_skill_level Skill_Child_Motor 10 | Motoryka – Sprawność fizyczna dziecka (gra w berka, wspinaczka). |
stats.set_skill_level Skill_Child_Social 10 | Socjalne – Umiejętności społeczne (rozmowy, empatia, kontakty z innymi). |
Maksując te umiejętności, zapewnisz dziecku idealny start w życie nastolatka. Dziecko, które rozwinęło np. Kreatywność do 10 poziomu, po osiągnięciu wieku nastoletniego automatycznie zacznie z bonusami w pokrewnych dorosłych umiejętnościach (muzyka, malarstwo itd.). Dzięki kodom nie musisz mozolnie powtarzać tych samych interakcji – wystarczy chwila i młody Sim staje się prymusem. Warto wspomnieć, że rozwinięcie wszystkich czterech dziecięcych zdolności na max skutkuje zdobyciem ukrytej cechy „Odznaka Wszechstronnie Uzdolnionego”, co później przyspiesza naukę kolejnych umiejętności.
Kody na umiejętności dorosłych (i nastolatków)
Dorośli Simowie (oraz nastolatkowie, bo korzystają z tych samych umiejętności co dorośli) mają najwięcej umiejętności do rozwijania. Każda standardowa główna umiejętność (Major Skill) ma 10 poziomów, a umiejętności „poboczne” (Minor) – 5 poziomów. Za pomocą kodów możesz dowolnie ustawić poziom każdej z nich. Format pozostaje ten sam: stats.set_skill_level [nazwa_umiejętności] [poziom]. Poniżej tabela z kodami najpopularniejszych umiejętności podstawowej gry (maksymalny poziom to 10, jeśli nie zaznaczono inaczej):
| Kod umiejętności (dorośli) | Umiejętność (Max poziom) |
|---|---|
stats.set_skill_level Major_Bartending 10 | Miksologia – Przyrządzanie drinków (um. barmana). |
stats.set_skill_level Major_HomestyleCooking 10 | Gotowanie – Kuchnia domowa (tradycyjne potrawy). |
stats.set_skill_level Major_GourmetCooking 10 | Wykwintne gotowanie – Kuchnia gourmet (bardziej zaawansowane potrawy). |
stats.set_skill_level Major_Charisma 10 | Charyzma – Umiejętności społeczne i charyzmatyczne (przemowy, flirt). |
stats.set_skill_level Major_Comedy 10 | Komedia – Pisanie i opowiadanie dowcipów, występy komediowe. |
stats.set_skill_level Major_Fishing 10 | Wędkarstwo – Łowienie ryb. |
stats.set_skill_level Major_Fitness 10 | Sprawność fizyczna – Ćwiczenia, kondycja, trening sportowy. |
stats.set_skill_level Major_Gardening 10 | Ogrodnictwo – Uprawa roślin, ogrody. |
stats.set_skill_level Major_Logic 10 | Logika – Gry logiczne (szachy), łamigłówki, nauka. |
stats.set_skill_level Major_Mischief 10 | Złośliwość – Psoty, figle, dokuczanie innym. |
stats.set_skill_level Major_Painting 10 | Malarstwo – Tworzenie obrazów na sztalugach. |
stats.set_skill_level Major_Piano 10 | Gra na pianinie – Umiejętność muzyczna (instrument klawiszowy). |
stats.set_skill_level Major_Guitar 10 | Gra na gitarze – Umiejętność muzyczna (instrument strunowy). |
stats.set_skill_level Major_Violin 10 | Gra na skrzypcach – Umiejętność muzyczna (instrument smyczkowy). |
stats.set_skill_level Major_Programming 10 | Programowanie – Kodowanie, tworzenie aplikacji i gier. |
stats.set_skill_level Major_RocketScience 10 | Nauki kosmiczne – Konstrukcja i obsługa rakiet kosmicznych. |
stats.set_skill_level Major_VideoGaming 10 | Gry wideo – Umiejętność grania w gry komputerowe/konsolowe. |
stats.set_skill_level Major_Writing 10 | Pisanie – Tworzenie książek, artykułów, pisarstwo. |
stats.set_skill_level Major_Handiness 10 | Majsterkowanie – Naprawy, tworzenie przedmiotów rzemieślniczych. |
stats.set_skill_level Major_Reaping 10 (ukryta) | [Ukryta] „Koszenie” – umiejętność Kosa (ukryta umiejętność NPC Mrocznego Kosiarza). Dla zwykłych Simów nie ma praktycznego zastosowania, chyba że eksperymentujesz. |
Powyższa lista obejmuje główne umiejętności z gry podstawowej. Oczywiście kolejne dodatki wprowadzają nowe umiejętności – np. Baw się modą (Moschino) dodało Fotografię, Uniwersytet wprowadził Badania i debaty oraz Robotykę, Wampiry – Wiedzę o wampirach, Wiejska sielanka – Opiekę nad zwierzętami (hodowla), Zostań gwiazdą – Grę aktorską itd. Kod dla nich działa tak samo (trzeba znać właściwą nazwę umiejętności po angielsku, np. Major_Acting dla aktorstwa).
Dzięki tym kodom możesz natychmiast uczynić Sima ekspertem w dowolnej dziedzinie. Chcesz, aby Twój Sim został mistrzem programowania i od razu stworzył następnego Facebooka? Wpisujesz odpowiedni kod i gotowe. Albo marzy Ci się wirtuoz gitary, który od razu zagra koncert – żaden problem. To także świetne rozwiązanie, gdy nie masz ochoty powtarzać treningu umiejętności dla kolejnych pokoleń Simów. Jedna uwaga: niektóre umiejętności odblokowują specjalne interakcje dopiero po osiągnięciu max poziomu, więc używając kodu od razu na 10, możesz pominąć np. moment uczenia się przepisu czy zdobycia nagrody za poziom 5. Ale prawdziwi cheaterzy się tym nie przejmują, prawda? 😉
Kody na punkty satysfakcji (aspiracje)
Punkty satysfakcji to waluta, za którą w sklepie aspiracji kupujemy unikalne cechy i premie (np. Stalowy pęcherz, Nieustraszony, Płodny itp.). Zdobywa się je, spełniając zachcianki Simów lub kolejne etapy aspiracji. Jeśli jednak chcesz od razu zafundować Simowi wybrane bonusy, użyj poniższego kodu, aby dodać punkty satysfakcji:
| Kod | Efekt |
|---|---|
sims.give_satisfaction_points X | Dodaje wskazanemu Simowi X punktów satysfakcji. Np. wpisanie sims.give_satisfaction_points 5000 da Simowi 5000 punktów do wydania w sklepie nagród. |
Wystarczy aktywować Sima, któremu chcesz dać punkty (upewnij się, że jest zaznaczony), otworzyć konsolę i wpisać powyższy kod z wybraną liczbą. Od razu możesz wejść w aspiracje -> sklep i wykupić wymarzone cechy. Uwaga: Jednorazowo można dodać nawet ogromne wartości (np. 99999), ale gra wyświetla maksymalnie 99,999 punktów – mimo to nadwyżka nie zniknie, tylko licznik się nieco “buguje”. Dla bezpieczeństwa lepiej dodawać punkty partiami.
Przy okazji, jeśli realizujesz aspiracje fabularnie, możesz też użyć kodu:aspirations.complete_current_milestone
który zalicza obecny etap aspiracji aktywnego Sima (dając punkty satysfakcji za ukończenie etapu i przechodząc do kolejnego). Można go powtarzać, aby całą aspirację ukończyć w parę sekund, zgarniając wszystkie punkty i nagrodę za ukończenie aspiracji. Tak więc czy wolicie uzupełnić punkty bezpośrednio, czy odhaczyć aspiracje – gra daje takie możliwości.
Lista cech Simów (kody na cechy)
Cechy (ang. traits) definiują osobowość Sima i dają mu specjalne zdolności lub zachowania. W normalnej grze większość cech zdobywamy przez aspiracje, kariery lub kupujemy za punkty satysfakcji. Dzięki kodom możemy dodać lub usunąć dowolną cechę natychmiast. Służą do tego komendy traits.equip_trait [nazwa cechy] (dodaje cechę) oraz traits.remove_trait [nazwa cechy] (odbiera cechę). Poniżej przedstawiamy obszerną listę cech dostępnych w The Sims 4 wraz z ich kodowymi nazwami i opisem. Dodając lub usuwając te cechy możesz dowolnie modyfikować charakter i bonusy swojego Sima.
Najpierw komendy zarządzające cechami:
- Dodaj cechę:
traits.equip_trait [nazwa_cechy] - Usuń cechę:
traits.remove_trait [nazwa_cechy]
A oto lista kodowych nazw najpopularniejszych cech (nagrody za aspiracje, cechy zakupione za punkty satysfakcji, specjalne cechy z dodatków itp.). W nawiasie podano polski opis lub odpowiednik cechy:
| Kod cechy | Opis cechy (polski) |
|---|---|
AlwaysWelcome | Zawsze mile widziany – Sim nie krępuje się w gościach, może korzystać ze sprzętów bez obniżania gościnności. |
Antiseptic | Antyseptyczny – Sim wolniej brudzi się i potrzebuje rzadszych pryszniców. |
Beguiling | Czarujący – Sim może łatwiej zauroczyć innych (ulepszona interakcja flirtu). |
Carefree | Beztroski – Sim rzadko odczuwa napięcie (mniej stresu). |
ColdAcclimation | Zimnolubny – Odporność na zimno, Sim nie marznie tak łatwo. (Wymaga Pory Roku) |
HeatAcclimation | Ciepłolubny – Odporność na gorąco, Sim wolniej się przegrzewa. (Wymaga Pory Roku) |
Connections | Koneksje – Sim zaczyna kariery od razu na wyższych stanowiskach (łatwiejsze awanse). |
CreativeVisionary | Kreatywny wizjoner – Większa szansa na stworzenie dzieła wybitnego (w malarstwie, pisaniu itp.). |
Entrepreneurial | Przedsiębiorczy – Sim ma większą szansę na awans w pracy. |
Fertile | Płodny – Zwiększa szanse na poczęcie bliźniąt lub trojaczków. |
FreeServices | Darmowe usługi – Wszyscy usługodawcy (np. ogrodnik, pomoc domowa) pracują za darmo. |
Frugal | Oszczędny – Rachunki Sima są mniejsze o 25%. |
GreatKisser | Świetny całujący – Całowanie daje mocniejsze pozytywne nastrójniki i szybciej buduje romantyczną relację. |
GreatStoryteller | Wspaniały gawędziarz – Sim opowiada doskonałe historie, które skutecznie zabawiają słuchaczy. |
GymRat | Maniak ćwiczeń – Sim nie traci tak szybko higieny podczas ćwiczeń i czerpie większą radość z treningu. |
Independent | Niezależny – (Cecha toddlera) Maluch rzadziej potrzebuje uwagi dorosłych, wolniej spada pasek atencji. |
IncrediblyFriendly | Niezwykle przyjazny – Nowo poznawani Simowie od razu mają wyższy poziom przyjaźni (łatwiejsze zawieranie znajomości). |
Marketable | Handlowiec – Sim sprzedaje wytworzone przez siebie przedmioty (obrazy, rzeźby itp.) za wyższą cenę. |
Mentor | Mentor – Sim może mentorować innych po osiągnięciu 10 poziomu umiejętności, a do tego robi to skuteczniej. |
MorningPerson | Ranny ptaszek – Sim uczy się umiejętności skuteczniej w godzinach porannych. |
NightOwl | Nocny marek – Sim efektywniej uczy się umiejętności w godzinach nocnych. |
NeverWeary | Niezmordowany – Sim prawie nigdy nie potrzebuje snu (energia spada bardzo wolno). |
Shameless | Bezwstydny – Sim nie odczuwa zawstydzenia; łatwiej mu znieść żenujące sytuacje. |
Savant | Erudyta – Sim szybciej uczy się wszystkich umiejętności (przyspieszone zdobywanie doświadczenia). |
SteelBladder | Stalowy pęcherz – Sim dużo rzadziej musi korzystać z toalety. |
ForeverFull (nieoficjalny) | Wiecznie najedzony – Sim rzadko robi się głodny. (W niektórych wersjach gry dostępne jako nagroda) |
ForeverFresh (nieoficjalny) | Wiecznie świeży – Sim praktycznie się nie brudzi. (W niektórych wersjach gry) |
StormChaser | Łowca burz – Sim uwielbia ekstremalną pogodę i nie boi się burzy (ba, cieszy się z niej!). (Wymaga Pory Roku) |
IceMan (Iceproof) | Mrozoodporny – Sim nie zamarznie w skrajnie niskich temperaturach. (Pory Roku) |
BurningMan (Heatproof) | Upałoodporny – Sim nie umrze z przegrzania w upale. (Pory Roku) |
ForeverFresh | Wiecznie czysty – Higiena Sima spada niezwykle wolno, prawie się nie brudzi. |
HeroOfStrangerville | Bohater StrangerVille – (Zdobywane po ukończeniu fabuły StrangerVille) Sim jest znany jako bohater w StrangerVille, otrzymuje od mieszkańców ukłony i uznanie. (Wymaga dodatku StrangerVille) |
trait_BeachBum_LaidBack | Wyluzowany (Czar natury) – Sim zrelaksowany, rzadko wpada w zły nastrój przebywając na plaży. (Wymaga Wyspiarskiego Życia) |
trait_Nature_MasterMaker | Mistrz rzemiosła – Sim tworzy przedmioty rzemieślnicze najwyższej jakości i zużywa mniej materiałów. (Wymaga Życia Eko) |
trait_Knowledge_SlingerOfSpells | Poskramiacz zaklęć – (Nagroda za aspirację magiczną) Sim rzuca czary sprawniej i z mniejszym ryzykiem efektów ubocznych. (Wymaga Krainy Magii) |
UI Cheats Extension (mod) | To nie cecha, lecz przypis: Istnieje mod UI Cheats Extension, który pozwala dodawać i usuwać cechy (oraz robić wiele innych rzeczy) kliknięciami, bez wpisywania kodów. Jeśli planujesz masowo edytować cechy Simów, rozważ skorzystanie z tego moda.* |
Powyżej zebrano wiele cech, którymi możesz manipulować. Dodając np. NeverWeary i SteelBladder, stworzysz Sima, który prawie nigdy nie musi spać ani korzystać z toalety – prawdziwy pracoholik lub imprezowicz bez ograniczeń. Albo cecha Independent u malucha ułatwi życie rodzicom, bo dziecko nie będzie ciągle domagać się uwagi. Możliwości jest mnóstwo.
Jak używać tych kodów? Załóżmy, że chcesz dodać Simowi cechę Oszczędny (Frugal), by płacił niższe rachunki. Aktywuj Sima, otwórz konsolę i wpisz: traits.equip_trait Frugal – gotowe, Sim zyskał tę cechę (zobaczysz powiadomienie w panelu cech). Jeśli z jakiegoś powodu chcesz ją zabrać: traits.remove_trait Frugal. Możesz dodawać nawet cechy niezdobywalne normalnie (np. cechy nagród z aspiracji bez jej robienia). Uważaj tylko, by Sim nie miał sprzecznych cech jednocześnie (gra czasem na to nie pozwoli, np. Szalony i Bez emocji jednocześnie mogą powodować konflikty). Ogólnie jednak kody na cechy to świetny sposób, by dopasować Simów do swojej wizji lub testować różne kombinacje osobowości.
Kariery nastolatków (prace dorywcze)
Nastolatkowie w The Sims 4 nie mogą pracować na pełny etat w standardowych karierach dla dorosłych, ale mają dostęp do kilku prac dorywczych na pół etatu. Kody pozwalają szybko zatrudnić nastoletniego Sima w takiej pracy, awansować go lub zwolnić. Komendy działają analogicznie do dorosłych karier, z tą różnicą, że nazwy zawodów są poprzedzone prefiksem „Teen_”. Poniżej lista dostępnych prac dla nastolatków i ich kodowych nazw:
| Kod kariery (nastolatek) | Zawód (praca part-time) |
|---|---|
careers.add_career Teen_Babysitter | Opiekun do dzieci (niania). |
careers.add_career Teen_Barista | Barista (kawiarnia). |
careers.add_career Teen_FastFood | Pracownik fast food. |
careers.add_career Teen_Manual | Pracownik fizyczny (np. pomocnik na budowie). |
careers.add_career Teen_Retail | Sprzedawca (sklep detaliczny). |
Aby nastolatek zrezygnował z pracy, użyj careers.remove_career Teen_[Nazwa] (np. careers.remove_career Teen_Barista jeśli chcesz rzucić pracę baristy). Natomiast kod careers.promote oraz careers.demote działają również na prace nastoletnie – można nimi podnieść lub obniżyć rangę (choć part-time zwykle mają tylko 2-3 szczeble kariery).
Dzięki tym kodom możesz bez czekania sprawić, że nastoletni Sim zacznie zarabiać kieszonkowe. Np. wpisujesz careers.add_career Teen_Retail i Twój Sim od razu ma pracę w sklepie, bez potrzeby korzystania z telefonu. To szczególnie przydatne, gdy masz dużą rodzinę i chcesz, aby nastolatkowie dokładali się do budżetu domowego, ale nie chcesz czekać na oferty pracy. Pamiętaj jednak, że nastolatki mogą mieć tylko jedną pracę dorywczą naraz i nie mogą pracować w dorosłych karierach dopóki nie dorosną.
Kody na awanse i kariery dorosłych
Awans w pracy może zająć Simom wiele dni, chyba że skorzystasz z kodów. Poniższe komendy pozwalają sterować karierą Sima: zatrudniać go, awansować, zdegradować lub zwalniać z posady. Dotyczy to standardowych karier dostępnych dla dorosłych Simów (wliczając młodych dorosłych i seniorów).
Najpierw ogólne komendy zarządzania karierą Sima:
careers.add_career [nazwa_kariery]– Zatrudnia Sima w wybranej karierze na poziomie początkowym.careers.promote [nazwa_kariery]– Awansuje Sima o jeden stopień w danej karierze.careers.demote [nazwa_kariery]– Degraduje Sima o jeden stopień (cofnięcie awansu) w danej karierze.careers.remove_career [nazwa_kariery]– Zwolnienie Sima z danej kariery (usuwa karierę z panelu Sima).
W miejsce [nazwa_kariery] wpisujemy kodową nazwę ścieżki kariery (lista poniżej). Jeśli nazwa jest dwuczłonowa, często pisana jest łącznie lub z podkreślnikiem. Poniżej prezentujemy spis kodów karier z podstawowej gry (oraz szkół dla młodszych):
| Kod kariery (dorośli) | Ścieżka kariery (opis) |
|---|---|
Astronaut | Astronauta (kariera kosmiczna). |
Athletic | Sportowiec (kariera sportowa). |
Business | Biznes (praca w korporacji). |
Criminal | Przestępca (kariera kryminalna). |
Culinary | Kulinarna (szef kuchni/barman). |
Entertainment (Entertainer) | Rozrywka (muzyk lub komik). |
Painter | Malarz (kariera artystyczna). |
SecretAgent | Tajny agent (agent rządowy lub złoczyńca). |
TechGuru | Guru technologii (programista lub e-sportowiec). |
Writer | Pisarz (autor powieści lub dziennikarz). |
| Szkoła (nauka): | (poniższe to nie kariery zawodowe, lecz edukacja młodszych Simów) |
Gradeschool | Szkoła Podstawowa (dotyczy dzieci – pozwala np. podnieść oceny). |
Highschool | Liceum (dotyczy nastolatków – awans = lepsze oceny w szkole). |
Przykład użycia: jeśli chcesz, aby Twój Sim został pisarzem, wpisz: careers.add_career Writer. Od razu pojawi się w jego panelu kariera pisarza na najniższym szczeblu. Następnie możesz wpisać np. careers.promote Writer kilka razy, by szybko wspiąć się na kolejne poziomy (aż do osiągnięcia maksimum). Gdybyś chciał cofnąć awans, użyj careers.demote. Kod zwolnienia (remove_career) usunie karierę z Sima – przydatne, gdy chcesz go np. przenieść do innej branży lub zrobić przerwę w pracy.
Karier w dodatkach również jest sporo – np. Witaj w Pracy dodało karierę Doctor, Detective, Scientist, Ucieczka w Plener dodała Gardener (Ogrodnik – później przeniesiony do patcha), Uniwersytet dodał Education (Edukacja), Śnieżna Eskapada – Salaryperson (Pracownik korporacji w Mt. Komorebi), itd. Aby użyć kodów z tymi karierami, trzeba znać ich angielskie nazwy (zwykle intuicyjne, np. careers.add_career Actor dla kariery aktorskiej z Zostań gwiazdą).
Awansowanie Simów kodami jest niezwykle wygodne, jeśli interesuje Cię głównie historia lub efekty kariery (np. nagrody za awans) bez wykonywania codziennych zadań. Możesz jednym ciągiem poleceń zrobić z Sima prezydenta firmy czy gwiazdę rocka. Pamiętaj, że Sim awansowany kodem nadal potrzebuje odpowiednich umiejętności do kolejnych awansów – gra Cię o to nie poprosi, ale brak umiejętności nie zaszkodzi (przy awansie kodem jest to pomijane). Możesz więc nawet z nastolatka, który dopiero co dorósł, zrobić od razu dyrektora międzynarodowej korporacji – takie rzeczy tylko w Simsach!
Kody na potrzeby i nastroje Simów
Pilnowanie potrzeb życiowych Simów (głód, higiena, energia itd.) bywa uciążliwe – na szczęście kody pozwalają łatwo je uzupełniać. Możesz też manipulować nastrojami swoich postaci, usuwając negatywne buffy. Poniżej zestaw przydatnych kodów związanych z potrzebami, nastrojnikami i stanami Simów:
| Kod | Efekt |
|---|---|
fillmotive motive_Bladder | Uzupełnia potrzebę Pęcherz (toaleta) u aktywnego Sima. |
fillmotive motive_Energy | Uzupełnia potrzebę Energii (pełny pasek energii, Sim wyspany). |
fillmotive motive_Fun | Uzupełnia potrzebę Zabawy (Sim natychmiast zadowolony, jak po dobrej rozrywce). |
fillmotive motive_Hunger | Zaspokaja potrzebę Głodu (Sim najedzony do syta). |
fillmotive motive_Hygiene | Uzupełnia potrzebę Higieny (Sim czysty, jak po kąpieli). |
fillmotive motive_Social | Uzupełnia potrzebę Towarzystwa (Sim czuje się towarzysko zaspokojony). |
fillmotive motive_Toddler_Attention | Uzupełnia potrzebę Atencji u malucha (toddlery mają potrzebę uwagi zamiast towarzystwa). |
stats.fill_commodities_household | Wypełnia wszystkie potrzeby wszystkich Simów w aktywnym gospodarstwie domowym na maks. (Wszyscy domownicy stają się najedzeni, wyspani, szczęśliwi itd.). |
sims.fill_all_commodities | Alternatywa jak wyżej – również napełnia wszystkie potrzeby w rodzinie. |
households.autopay_bills true | Automatyczne opłacanie rachunków: rachunki za tę rodzinę będą opłacane same (gdy nadejdą, zostaną uregulowane bez interwencji). Świetne, gdy chcesz wyłączyć konieczność płacenia rachunków. |
households.autopay_bills false | Wyłącza automatyczne opłacanie rachunków (powrót do normalnego stanu, Simowie znów muszą płacić ręcznie). |
sims.remove_all_buffs | Usuwa wszystkie nastrojniki aktywnego Sima. Przykładowo, anuluje smutek, zawstydzenie, rozgniewanie itp., ustawiając Sima w neutralnym nastroju. |
| Shift+Klik na skrzynkę pocztową | Opcja interaktywna: Po włączeniu testingcheats możesz kliknąć z Shiftem skrzynkę pocztową na parceli i wybrać „Fill Needs > Fill Needs (World)”, co zaspokoi potrzeby wszystkich Simów w okolicy, lub „Make Happy”, aby aktywny gospodarstwo domowe było szczęśliwe i ich potrzeby pełne. (To nie kod tekstowy, ale przydatny trik.) |
Teraz Twoi Simowie mogą żyć bez trosk o podstawowe potrzeby, jeśli tylko zechcesz. Za pomocą kilku komend możesz natychmiast poprawić humor całej rodzince – koniec z grymasami, że ktoś jest śpiący czy głodny w środku nocy podczas imprezy urodzinowej. Kod fillmotive z odpowiednim parametrem pozwala wycelować konkretną potrzebę (np. tylko napełnić brzuch), podczas gdy stats.fill_commodities_household jest jak magiczna różdżka spełniająca wszystkie potrzeby wszystkich domowników na raz. Bardzo wygodne, gdy chcesz skupić się na opowiadaniu historii lub budowaniu, a nie na kierowaniu Simów do łóżka czy pod prysznic co chwilę.
Usuwanie nastrojników (sims.remove_all_buffs) przydaje się w sytuacjach awaryjnych – np. Twój Sim właśnie oświadczył się i powinien być szczęśliwy, ale wcześniej oparzył się gotując i ma +3 przygnębienia? Usuń wszystkie nastrojniki, a negatywne efekty znikną (uwaga: dotyczy to też pozytywnych nastrojów). Wówczas możesz nastrój naprawić np. dodając pozytywny nastrójnik komendą sims.add_buff (to już bardziej skomplikowane – trzeba znać nazwę buffa, np. Buff_Happy).
No i wreszcie rachunki: jeśli nie interesuje Cię ekonomiczny aspekt gry, autopay_bills uwolni Cię od pilnowania skrzynki pocztowej co tydzień. Rachunki same się opłacą, jakby Twoi Simowie mieli wieczne polecenie zapłaty. Uważaj tylko, by rodzina miała fundusze – opłata i tak zostanie pobrana z konta rodziny (tylko automatycznie). Jeśli chcesz kompletnie wyeliminować koszt utrzymania, możesz też użyć wspomnianych wcześniej cech oszczędny/frugal lub po prostu doładować fundusze kodem.
Na tym kończy się nasza ogromna baza kodów do The Sims 4. Jak widzisz, możliwości oszukiwania w tej grze są praktycznie nieograniczone – od drobnych ułatwień po totalne zmiany zasad rozgrywki. Korzystaj z nich mądrze i wedle uznania: jedni lubią używać kodów, by skupić się na kreatywnej stronie Simsów (budowanie, historie), inni tylko w sytuacjach awaryjnych, a jeszcze inni czerpią radość z wyzwań bez kodów. Niezależnie od stylu gry, dobrze wiedzieć, że te wszystkie narzędzia są pod ręką. Powodzenia w dalszym simowaniu!
Przydatne skróty klawiszowe w trybie budowania
Na koniec warto wspomnieć o skrótach klawiszowych, które ułatwiają życie podczas budowania i dekorowania domów. To nie kody, ale bardzo przydatne kombinacje, które usprawnią ustawianie obiektów, kamerę czy interfejs w trybie budowy. Oto lista najważniejszych skrótów dla budowniczych:
- Alt (przy przesuwaniu obiektu): pozwala przesuwać obiekt poza siatką (swobodne ustawienie, płynne pozycjonowanie zamiast skoku po kratkach). Również przy obracaniu obiektu Alt umożliwia płynną rotację pod dowolnym kątem (zamiast co 45°).
- Ctrl + F (podłogi): przełącza tryb kładzenia podłogi w ćwiartki kratki zamiast całych kratek. Dzięki temu można układać podłogę w bardziej skomplikowane wzory (trójkątne kafelki).
- G: włącza/wyłącza siatkę budowania na parceli. Siatka pomaga w równym ustawianiu obiektów, ale czasem przeszkadza wizualnie – ten skrót ją ukrywa lub pokazuje.
- , i . (przecinek i kropka): obracanie obiektu w lewo (,) lub prawo (.) o 45 stopni. Alternatywa dla obracania obiektów myszką.
- Shift + ] / Shift + [: Zwiększanie lub zmniejszanie rozmiaru obiektu. Działa na wybrane obiekty dekoracyjne (np. możesz powiększyć pluszowego misia do rozmiarów potwora lub zmniejszyć drzewo). Uwaga: skrajne powiększanie może powodować dziwne efekty graficzne.
- Ctrl + 9 / Ctrl + 0: Podnoszenie lub opuszczanie obiektu na ścianie lub w powietrzu. Przy włączonym kodzie MoveObjects pozwala zawiesić obiekty na dowolnej wysokości (np. postawić książkę na wysokiej szafce, mimo że tam nie „snapsuje”).
- Shift + klik (podczas malowania ścian/podłóg): Maluje całą ciągłą powierzchnię tym samym materiałem. Np. trzymając Shift i klikając farbę na ścianie, od razu pomalujesz cały pokój tą farbą.
- Shift + E (tryb kupowania): Pozwala wielokrotnie ustawiać ten sam obiekt bez ponownego wybierania go z katalogu. Innymi słowy, nie odkłada obiektu po jednym postawieniu – możesz stawiać elementy seryjnie. (Działa podobnie jak tryb stawiania wielu okien/kolumn).
- Shift + C (edycja dachów): Odblokowuje dodatkowe punkty manipulacji dachem, pozwalając na bardziej zaawansowane kształtowanie połaci dachowych (np. większe wygięcie łuków).
- Klawisze [ oraz ] (tryb fotografii): Zmniejszanie i zwiększanie wielkości interfejsu aparatu fotograficznego w grze (jeśli posiadasz aparat, np. z Moschino Stuff).
(Uwaga: W polskiej wersji gry może być konieczne użycie odpowiedników tych klawiszy, np. ś to [).
Te skróty to tylko niektóre z dostępnych – gra oferuje ich znacznie więcej, ale powyższe należą do najbardziej użytecznych dla kreatywnych architektów. Stosowanie ich przyspiesza pracę: dzięki Alt ułożysz meble precyzyjnie jak w katalogu IKEA, Shift+klik oszczędzi Twój czas przy malowaniu czterech ścian naraz, a Ctrl+9/0 pozwoli stworzyć efektowne półki z dekoracjami na różnych wysokościach. Jeśli dużo budujesz, warto nauczyć się tych skrótów na pamięć – znacznie podniosą komfort i dokładność tworzonych konstrukcji.
Kody do The Sims 4 na budowanie (tryb budowy)
Na zakończenie – kody związane stricte z trybem budowania, które odblokowują pełnię kreatywności architektonicznej. Część z nich pojawiła się już wyżej w kontekście przedmiotów, ale tutaj zbieramy wszystkie komendy ułatwiające budowę:
| Kod | Efekt (tryb budowania) |
|---|---|
bb.moveobjects | Włącza tryb swobodnego umieszczania obiektów ignorujący kolizje i reguły siatki. Pozwala nakładać na siebie przedmioty lub stawiać je bardzo blisko siebie. Po włączeniu tego kodu używaj klawiszy Ctrl+9/0, aby unosić obiekty w górę/w dół i Alt, aby swobodnie je przesuwać. |
bb.enablefreebuild | Umożliwia budowanie na parcelach, na których normalnie nie można budować, np. w lokacjach specjalnych jak szpital, komisariat (z Witaj w Pracy) czy akademiki (z Uniwersytet). Pozwala edytować dowolny teren w grze. |
bb.showhiddenobjects | Odblokowanie ukrytych obiektów (debug) – jak opisano wcześniej, dodaje do katalogu budowy wszystkie ukryte przedmioty. |
bb.showliveeditobjects | Odblokowanie obiektów świata (Live Edit) – jak wyżej, jeszcze więcej ukrytych dekoracji ze świata gry. |
bb.ignoregameplayunlocksentitlement | Odblokowanie obiektów z kariery – opisany wcześniej kod na przedmioty z karier (można teraz użyć w budowie dowolnych nagród). |
bb.limitedplacing on/off (starsze) | Kiedyś pozwalał na ignorowanie ograniczeń stawiania obiektów (podobnie do moveobjects). Obecnie bb.moveobjects spełnia to zadanie, więc ten kod jest zbędny – wpisujemy go dla porządku historycznego. |
Te kody to podstawa dla każdego, kto chce tworzyć w The Sims 4 piękne domy i działki bez ograniczeń. Najważniejszy z nich to zdecydowanie bb.moveobjects – po jego włączeniu możesz realizować najbardziej szalone pomysły: stawiać poduszki na kanapach, łączyć stoły, tworzyć meblościanki z oddzielnych szafek, a nawet budować „latające” elementy. Pamiętaj, że po użyciu moveobjects gra może pozwolić Ci wstawić obiekt w miejscu, w którym Sim fizycznie nie będzie mógł z niego skorzystać (np. krzesło wsunięte całkiem pod stół może być nieużywalne), ale do celów dekoracyjnych jest niezastąpiony.
Enablefreebuild otwiera możliwość edycji parcel normalnie zablokowanych – to gratka dla tych, którzy chcą np. przebudować szkołę z dodatku Licealne Lata czy urządzić własny szpital. W trybie budowania na tych parcelach miej jednak na uwadze, że usunięcie kluczowych obiektów (np. kozetki w szpitalu) może zaburzyć działanie danego miejsca w rozgrywce.
Podsumowując, dzięki kodom budowlanym jedynym ograniczeniem jest Twoja wyobraźnia. Wielu utalentowanych twórców społeczności korzysta z tych narzędzi, by tworzyć niesamowite loty i konstrukcje, których normalnie gra by nie pozwoliła zbudować. Teraz Ty też masz te możliwości na wyciągnięcie ręki – powodzenia w budowaniu domów marzeń!
Mamy nadzieję, że ten obszerny przewodnik po kodach do The Sims 4 okaże się pomocny. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym graczem chcącym ułatwić sobie zabawę, czy weteranem szukającym konkretnych komend do eksperymentów, powyższa lista powinna zaspokoić Twoje potrzeby. Pamiętaj, że kody to tylko opcja – korzystaj z nich w taki sposób, jaki daje Ci największą radość z gry. W końcu The Sims to symulacja życia, a życie bywa ciekawsze, gdy czasem naciśniemy magiczny przycisk 😉. Powodzenia w tworzeniu swoich historii i kontrolowaniu świata Simów!
Kody do The Sims 4 – Najczęściej zadawane pytania
- Jak wpisać kody w The Sims 4 na PC?
- Jak uruchomić kody w The Sims 4 na PlayStation?
- Jakie są podstawowe kody do The Sims 4?
- Jak użyć kodu motherlode w The Sims 4?
- Czy kody wyłączają osiągnięcia na konsolach?
- Jak dodać Simowi pieniądze kodem?
- Jak włączyć tryb testingcheats true?
- Jak wywołać poród w The Sims 4 za pomocą kodu?
- Jak ustawić liczbę dzieci w ciąży w The Sims 4?
- Jak odblokować wszystkie przedmioty w trybie budowy?
- Jak zwiększyć umiejętności dzieci w The Sims 4?
- Jak przyspieszyć naukę w The Sims 4 kodem?
- Jakie są kody na potrzeby w The Sims 4?
- Jak usunąć wszystkie nastroje u Sima?
- Jak dodać cechy Simowi w The Sims 4?
- Czy można pracować jako nastolatek w The Sims 4?
- Jak awansować w karierze kodem?
- Jak dodać punkty satysfakcji w The Sims 4?
- Jakie są skróty klawiszowe w trybie budowy?
- Jak włączyć bb.moveobjects w The Sims 4?
- Jak stworzyć nowych Simów za pomocą kodu?
- Jak zmienić porę roku kodem?
- Czy kody działają z dodatkami DLC?
- Jakie są najlepsze mody wspomagające kody?
- Jak wyłączyć śmierć Simów w The Sims 4?

